Expansionerna
Det ursprungliga spelet Quake lanserades år 1996 och kom att bli väldigt populärt. Framförallt på grund av dess revolutionära och moderna grafik som numera erbjöd ett spel i en autentisk 3D-miljö. Dessutom fanns nu också möjligheten att spela flera spelare tillsammans både med och mot varandra. Detta skapade ett stort intresse bland många och blev snabbt favoritspelet hos ett flertal personer. När id Software såg denna framgång hos spelet valdes det att även släppa en del uppföljare eller expansioner. Totalt släpptes hela fyra expansioner till spelet Quake med relativt korta tidsintervall.
Quake II
Denna uppföljare, Quake II, utvecklades av id Software men gavs ut av Activison år 1997, ett år efter att det ursprungliga Quake lanserats. Quake II är en fristående uppföljare till spelet Quake och blev mer inriktat på en mer välbärgad ensamspelarupplevelse än dess föregångare. Dessutom har här Quake-motorn fått genomgå en hel del förändringar. Exempelvis erbjöds i Quake II färgat ljus, ännu större banor samt stöd för mer högupplösta texturer. Dessutom var spelet ett av de första som hade stöd för 3D-grafikkort. Quake II har dessutom en mer futuristisk miljö än ursprungliga Quake. Detta reflekteras främst i fienderna, banorna samt vapnen. Quake II var, precis som ursprungliga Quake, väldigt väl mottaget, både av granskare och spelare. Spelet sålde i över en miljon exemplar. År 1998 var Quake II det populäraste online-spelet.
Quake III Arena
Det tredje spelet i Quake-serien av id Software är Quake III Arena som släpptes år 1999. Detta spel var, till skillnad från sina föregångare, särskilt fokuserat på multiplayer. Spelet är dessutom främst menat att spelas antingen i nätverk eller online. Istället för det mer traditionella upplägget med en handling som utvecklats då spelaren slutför sina uppdrag så består denna expansions singleplayerdel av en turnering där man möter olika datorstyrda motståndare, även kallade ”botar”. År 2000 släpptes sedan en expansion av denna uppföljare som kom att kallas för ”Quake III: Team Arena”. Denna expansion, det vill säga Team Arena, fokuserar istället mer på lagbaserade spel samt innehåller därmed nya vapen, banor samt spellägen. Denna expansion blev därmed också väldigt populärt bland spelarna och då även ett framgångsrikt drag av spelutvecklaren id Software att lansera detta.
Quake 4
Det finns ytterligare en förstapersonskjutare som har utvecklats av id Software i samband med Raven Software. Detta är Quake 4 och släpptes till Windows samt Xbox 360 år 2005. Spelet är byggt på id Softwares Doom 3-motor. Spelets handling tar vid där dess föregångare Quake II slutade och har sitt fokus kring det faktum att Strogg, den aggressiva alien-rasen attackerar jorden. Dessa strogg ska då bekämpas med såväl gamla som nya vapen, som till exempel machinegun, shotgun, blaster samt nailgun. Spelet tar sin början på en strogg-planet där spelets huvudperson, Matthew Kane, samt hans kamrater kraschar. Spelaren får därefter delta i ett flertal olika uppdrag samt köra diverse fordon, så som Walker. Vapnet nailgun är en nyhet på vapenfronten då vapnet saknades i Quake II och Quake III men fanns från början med i det första spelet Quake. 2010 lanserades sedan Quake Live av id Software med fokus på multiplayeraspekten av Quake III Arena som släpptes år 1999. Spelet befann sig kort efter i en så kallad öppen betaversion där vem som helst kunde medverka. På hösten år 2014 blev dessutom Quake Live tillgängligt via stream. Idag kan precis vem som helst registrera sig på Quakelives hemsida och spela. Detta har gjort spelet tillgängligt för allt fler människor. Detta var därmed de expansioner till ursprungliga Quake som spelutvecklaren id Software lanserat och tagit fram. Samtliga av dessa expansioner har alla blivit lika väl mottagna som det ursprungliga spelet Quake och påminner väldigt mycket om det första spelet i serien.