Quake Originalspelet
Den första utgåvan av Quake kom 1996 och släpptes då av id Software som ett FPS-spel. När Quake släpptes denna tid så introducerade spelet ett antal stora framsteg inom 3D-spelgenren. Quake användersig nämligen av tredimensionella modeller för spelare samt monster istället för tvådimensionella sprites. Dessutom utspelar sig Quake-världen i äkta 3D istället för tvådimensionella kartor med en höjdformation som har renderats till 3D, som man tidigare använde sig av. Det finns en hel del människor som anser att Quake verkligen lade grunden för fristående 3D-grafikkort, även kallade GLQuake som då var den allra första tillämpningen som gav en konkret demonstration av möjligheterna med ett 3DFX ”Voodoo-chips”. Själva miljön i spelet Quake påminner den i Doom-serien där en ensam mänsklig soldat bekämpar både odöda samt demoniska varelser i en science fiction-miljö där man blandat klassiska skjutvapen som granatkastare och hagelgevär med en mer futuristisk utrustning.
Vad går spelet ut på?
Själva handlingen i spelet börjar med att Quake-världens regering utvecklat en portal där man använder sig av en så kallad ”Slipgate-teknologi” för att flytta ett visst antal saker snabbt. Det här projektet blir dock inte så lyckat då en fiende, som går under namnet ”Quake!, genom samma portal skickar tillbaka fiender från en annan dimension. Spelarens uppdrag blir därmed att ta sig in i portalen till den där andra dimensionen och helt enkelt stoppa fienden. Från bland annat H.P. Lovecraft hämtar Quake inspiration och därmed är sista bossen ingen annan Shub-Niggurath hon själv. Quake innefattar dessutom möjligheten att spela med eller mot andra människor över LAN eller också via internet. Spelet använder sig nämligen av en klient – /servermodell där denna server håller spelet igång och där då andra spelare kan logga in i spelet via egna klienter för att sedan delta. Detta gör att Quake kan roa flera spelare tillsammans och öppnar upp för heta diskussioner och debatter olika personer emellan.
Varför Quake är så intressant
Anledningen till att vi fastnat för just Quake är främst på grund av spelets fascinerande ursprung. Att ett spel hängt kvar sedan 1996 är rätt otroligt och väldigt inspirerande. Att följa spelets utveckling genom dess uppföljningar har varit något som helt enkelt fascinerat oss. Att Quake dessutom bjuder in till chansen att kunna spela tillsammans med andra spelare med samma intresse har också varit en bidragande faktor till att vi fastnade för just detta spel. Det finns så otroligt mycket spel på marknaden idag att det behövs något extra för att locka till sig sina stam-spelare och det tycker vi att Quake gjort. Framförallt med sin otroliga historia och bakgrund, sina 3D-inspirerande karaktärer och monster samt möjligheten at glädjas av spelet i grupp tillsammans med andra. Det är vad spel handlar om anser vi och vi tycker att Quake helt hittat rätt genre, grafik och spänningsgrad för att bli ett lyckat spel. Quake har därmed verkligen lyckats på denna punkt anser vi, de har lyckats ta fram ett spännande och roligt spel som inte liknar något annat och tagit marknaden med en rejäl storm.